Maak kennis met de Alfa Romeo Stelvio

Zijn naam deelt hij met de legendarische bergpas in Noord-Italië. Alfa Romeo wil er ook meteen mee aangeven dat de Stelvio een echte rijdersauto moet worden, ondanks het feit dat hij wat hoger op zijn wielen staat. In de basis heeft het merk er alles aan gedaan: hij krijgt een ideale 50:50 gewichtverdeling, beschikt over een Torque Vectoring-systeem en krijgt een speciaal afgestelde ophanging. Misschien nog wel belangrijker dan de rij-eigenschappen is dat Alfa Romeo nu eindelijk met een SUV op de markt komt. Wereldwijd is het een van de grootste segmenten en met een SUV in het gamma hoopt het merk dan ook de verkoopcijfers wat op te krikken.

Technisch komt hij grotendeels overeen met de Giulia, maar de Stelvio is in alle opzichten wat groter. Zo meet hij 4,68 meter in de lengte en 1,65 meter in de hoogte. Daarmee komen zijn afmetingen behoorlijk overeen met die van auto’s als de Porsche Macan en Jaguar F-Pace. Alfa heeft het zelf over een breedte van 2,16 meter, maar dat is inclusief spiegels. Reken er maar op dat hij zo’n 1,95 meter breed zal worden, iets minder breed dan de Maserati Levante, maar toch zo’n negen centimeter breder dan de Giulia.

Natuurlijk wordt de Stelvio niet alleen geleverd met 510 pk, voor dat model is de markt immers veel te klein. Hij komt er ook met een reeks diesel- en benzinemotoren die we al kennen uit de Giulia, maar daar heeft Alfa het nu nog niet over. Wel noemt het merk de 280 pk sterke 2,0 liter viercilinder, die ook standaard gekoppeld wordt aan een achttrapsautomaat en vierwielaandrijving.

Volgend jaar komt Alfa’s eerste SUV op de markt. Tegen die tijd moet ook de prijs bekend worden.